SteamWorld Heist — recenze

maxresdefault

O hře SteamWorld Dig jsem slyšel, že je skvělá, ale nějak jsem se k ní nedostal. Ale mi byla nabídnuta možnost recenzovat novinku SteamWorld Heist, řekl jsem si, že je ten pravý okamžik do parního vlaku naskočit. A bylo to velmi dobré rozhodnutí.

Příběh

Jak je již naznačeno výše, nový SteamWorld Heist je svým způsobem pokračování hry SteamWorld Dig, nicméně jen do té míry, že patří do stejného vesmíru (hratelnost je jiná, o té ale až za chvíli). Fanouškům sci-fi zajisté není třeba vysvětlovat, co je to steampunk, ale pokud jste se ještě s tímto termínem nesetkali, pak si představte, že se jako hlavní technologie prosadila pára, nicméně vývoj pokračoval dále, takže existují takové věci jako parní roboti, parní vesmírné lodě a podobně. A právě steampunk je prostředím celé série SteamWorld včetně nového Heistu.

Příběh hry začíná vyprávěním, v kterém se dozvíme, že stará dobrá Země explodovala, což donutilo parní roboty vydat se do vesmíru. A jak to tak bývá, i ve vesmíru vznikla různá společenství. Na jedné straně jsou zde kovbojové, pardon cowbots, kteří pěstují cennou vlhkost, jelikož voda je kritickou surovinou pro pohon parních strojů. Jsou zde ale i zločinecké bandy, které cowboty přepadávají. A aby to nebylo vše, existují i monarchisté, což jsou ovšem dieseloví roboti, kteří vodu nepotřebují a chtějí Zemi znovu spojit z trosek, které z ní zbyly.

Vy se pak ujímáte kapitánky Piper Faraday, která je pochopitelně také parním robotem. Začínat budete s jedním parťákem, postupně bude přibírat další roboty do svého gangu a budete brázdit vesmír a objevovat tajemství robotí existence a pátrat po velkém tajemství.

Hratelnost

Ačkoliv byste asi podle screenshotů čekali, že se bude jednat o 2D plošinovku nebo Metroidvanii, ve skutečnosti je hra něčím úplně jiným — tahovou strategií. Sami autoři to nazvali, že chtěli udělat něco jako XCOM s pohledem z boku. Jednu strategii s pohledem z boku již znám, jedná se o Swords & Soldiers, ta je ovšem realtimová. Tentokrát se tedy jedná o tahovku.

Tedy střídáte se v hraní s protivníkem-počítačem pěkně po kolech — jednou táhnete vy, potom zase on a tak se to opakuje. Během svého kola pak máte tři základní akce — běžný pohyb, sprint a střelbu, resp. souboj na blízko. Přičemž platí takové základní zákonitosti, že když sprintujete, nemůžete ve stejném kole již střílet, případně že po střelbě není možný jakýkoliv pohyb.

SWHeistGP-610

Mnoho her se snaží řešit takovou základní věc, aby střelba nebyla úplně přesná, čímž se snaží simulovat realitu. Běžně se používá rozptyl založený na náhodě, tato hra na to jde ovšem trochu jinak a je to velmi vtipné řešení. Když nějakou postavou míříte zbraní, pak postava nedrží směr úplně nehnutě, ale maličko rukou kolísá tam a zase zpět. A v okamžiku, kdy zmáčknete tlačítko A, tak přesně v tu chvíli vystřelí tam, kam je namířeno. Takže to chce trochu zručnosti naučit se skutečně přesně střílet, hlavně na dálku.

Druhou zajímavou vlastností jsou trick-shoty. Střely z některých zbraní se totiž umí odrážet od prostředí a tak nemusíte střílet jen napřímo, ale také o překážky. Zbraně vybavené laserovým ukazovačem vám znázorňují i lomenou dráhu letu. Samozřejmě je nutno pamatovat na to, že trick-shoty umíte nejen vy, ale také někteří nepřátelé.

Kampaň

Putujete tedy vesmírem, od jedné vesmírné lodi k druhé, na každé uděláte výsadek a dostanete určitý úkol. Úkoly se různě liší, od seberte hlavní poklad na lodi, seberte všechny poklady na lodi, vypněte generátory, deaktivujte alarm až po obvyklé porážení bossů. V některých misích se naopak nachází odpočítávání, které po několika kolech alarm spustí. Ten většinou způsobuje, že na lodi začnou pravidelně přibývat noví nepřátelé, případně se aktivují ochranné střílny.

Do každé mise máte určený počet robotů, který do ní může jít, přičemž si je můžete libovolně vybrat z vaší posádky. Pochopitelně jednotliví roboti mají určité charakteristiky a nejsou univerzální, např. Ivanski je takový těžkotonážní týpek, který zvládá těžké zbraně. Takže je dobré na každou misi správně poskládat partu a také postupně používat všechny, aby jim rovnoměrně přibývaly zkušenosti a všichni se zlepšovali.

steamworld_heist_3ds_screenshot_04_lasersight

Pokud vám nějakého robota v misi zničí, tak ve skutečnosti o něj nepřijdete, jen za příslušnou misi nezíská žádnou zkušenost. Samozřejmě, pokud vám zničí všechny roboty v misi, pak mise dopadla neúspěšně a vy ji typicky budete muset opakovat. S tím souvisí to, že lodě jsou generovány náhodně, takže když se znova vydáte na nějakou misi, nebude úplně stejná jako minule — celá loď může být jinak poskládaná, samozřejmě tak, aby splnila základní elementy potřebné pro danou misi.

Kromě postupu hry z každé mise získáváte platidlo, kterým je v tomto světě voda (počítá se na kapky) a také nové zbraně a předměty, které lze v bitvách používat. Předměty nabízejí různé výhody, např. je zde lékárnička k vyléčení tří životů, rychlé boty prodlužující vzdálenost, kterou postava umí uběhnout, brnění apod. Také zbraní je velké množství a pochopitelně je lze rozdělit do několika různých typů (na krátkou/dlouhou vzdálenost, s laserovým zaměřovačem, střílí explozivní náboje apod.). No a ještě se ve hře nacházejí čepičky, což je svým způsobem druh kostýmu, který získáváte tak, že je nepřátelům sestřelujete z hlav; ale na hratelnost čepičky žádný vliv nemají.

Kromě cílových lodí se ve vesmíru nacházejí také bary, v kterých lze nakupovat předměty, najímat nové roboty a také získávat informace. V barech také hraje hudba a musím říci, že skvěle ladí k westernové stylizaci celé hry.

Ano, stejně jako Dig je i Heist inspirován divokým západem. Grafika hry vypadá cartoonově a má celkově odlečený tón, což do hry skvěle sedí. Vizualizace využívá 3D schopností handheldu jen k rozvrstvení objektů a prostředí do různých úrovní, ale to ničemu nevadí, naopak to pěkně ladí.

SWHeistGP-610

Zatím to bylo hlavně popisné, ale ještě jsem moc nenapsal, jestli je to taky dobrá hra. Takže: je to naprosto skvělá hra! Vše funguje perfektně, je to zábavné, naprosto bravurně je zvládnuté ovládání a to až tak, že možná ani při pohledu na hraní by vás nenapadlo, že se jedná o tahovou strategii. U hraní je velmi zapotřebí přemýšlet a plánovat tahy a obtížnost misí stoupá, takže namáhání mozkových závitů je zaručeno.

V každém případě se jedná o velmi zdařilý kousek a i když je to eShopovka, nezadá si s mnohými velkými hrami známých vydavatelů. Cena €15 patří k vyšším, ale znova, pokud porovnávám hru s jinými kousky, ať už na eShopu nebo i tzv. velkými hrami, je více než adekvátní tomu, co za ni dostanete. V každém případě SteamWorld Heist doporučuji, pro mě je to jeden z nejlepších kousků minimálně za poslední rok.

Děkuji ConQuestu za poskytnutí kódu hry k recenzi