Historie Nintenda na E3: 2003

Pro někoho je to obyčejná show. Pro ostatní je to docela zajímavá tiskovka. Ale pro fanoušky Nintenda lze E3 přirovnat jedině k vánocům — je to magický čas plný očekávání a překvapení, v němž se těšíme na spoustu oznámení.

Pro dlouholeté fanoušky je čekání na letošní E3 příliš dlouhé, tak si ho pojďme zkrátit ohlédnutím se za těmi předešlými. V kterých letech Nintendo převálcovalo všechny ostatní? A které konference se raději neměly ani pořádat? A nakonec, dokážeme na základě zkušeností z předchozích let předpovědět, co nás čeká letos? V roce 2001 uvedlo Nintendo na trh dvě nové hardwarové konzoly (GBA a GameCube), o rok později pro ně nachystalo řadu silných her, takže co následovalo v roce 2003?

Situace

Cesta vedoucí k předváděčce Nintenda na E3 2003 byla pro fanoušky úžasná — Super Mario Sunshine, Metroid Prime a The Legend of Zelda: The Wind Waker byly vydány v jediném roce, čímž velmi posílily pozici konzoly na trhu. Bylo velmi vyjímečné, že tři největší značky Nintenda (tedy, pokud nepočítáme Pokémony) vyšly tak blízko sebe. Nálada byla skvělá.

Ale pak si všichni začali uvědomovat realitu. Hráči již dobrázdili moře ve Wind Wakerovi — tedy mimo Evropu, protože zde hra vyšla jen necelé dva týdny před E3. Nicméně, začalo být zřejmé, že Nintendo toho nemůže příliš mnoho nabídnout. Bylo vyloučeno, aby byl oznámen nový Mario, Metroid nebo Zelda, protože ani Nintendo nevydává pokračování tak rychle. A tak přišla řada na béčkové značky Nintenda.

Stále jsme zde měli několik silných hráčů. Už se vědělo, že se chystá nový díl F-Zero, což mohla být další silná hra pro GameCube. A Game Boy Advance v této době dosáhl vrcholu, v předchozí vánoční sezóně se ho prodaly miliony kusů a k další vlně silných prodejů došlo v březnu, kdy Nintendo vydalo Game Boy Advance SP, které oproti temnému originálu nabídlo podsvícení displeje.

Ale opatrnost byla na místě. Nintendo v roce 2001 strhlo zástěru z nové konzoly GameCube, čímž proměnilo show na silný hardwarový zážitek. Rok 2002 byl ještě lepší, když tři hlavní herní značky zaútočily na tehdy novou platformu. Ale bylo možné udržet takové tempo dále?


Velká oznámení

Kdepak. Možné to nebylo.

Představení Nintenda na E3 2003 nelze nazvat jinak než slabé. Je skutečně složité hledat, co velkého bylo na show oznámeno, protože to bylo naprosto o ničem. Právě na tuto konferenci se dnes poukazuje jako na typický příklad, kdy si to Nintendo totálně pokazilo.

Ono by ani nevadilo, kdyby největší oznámení z této show nebyl produkt od Nintenda, ale od třetí strany. Jenže celkový dojem, který si návštěvníci odnesli byl, že to Nintendo tentokrát naprosto podcenilo.

Tohle měl být vrchol show

Největším oznámením roku 2003 byla hra Pac-Man Vs. Vážně, tento titul byl největším oznámením celé show. Byla to slušná hra, ale její závislost na propojení Game Boy Advance a Game Cube byla shledána za prazvláštní. Tato hra by možná dobře posloužila jako podpůrný titul, jenže Nintendo ji postavilo jako vrchol večera. Zatímco fanoušci Xboxu zažívali nezměřitelný hype díky oznámení Halo 2, my jsme dostali multiplayerovou verzi 23 let staré arkády, která ke hraní potřebovala dvě konzole najednou.

To byl ovšem jen počátek snahy Nintenda o propojovací strategii, neboť firma vzápětí ukázala The Legend of Zelda: Four Swords Adventures a také hru od Square-Enix Final Fantasy: Crystal Chronicles. Opět se jednalo o hezké hry. Ale myšlenka čtyř přenosných systémů, kterým vezmete jejich přenosnost tím, že je přidrátujete k domácí konzoli, nezněla nijak úchvatně a tak bylo nesmyslné postavit show okolo této myšlenky.

Je dobré si na to vzpomenout, protože teprve uvidíme, jestli letos Nintendo nespadne znova do úplně stejné pasti. Jednou z hlavních funkcí Projectu Café má být jeho schopnost streamovat herní obsah na obrazovku zabudovanou do ovladače — což je docela podobné tehdejšímu propojení GBA a GameCube. Nintendo by mohlo předvést podobné koncepty, jaké nabídly Pac-Man Vs., Zelda: Four Swords a Crystal Chronicles — což bude v pořádku, pokud bude jejich role správně nastavena. Tedy jako podpůrný software, což může být super a určitě se na ně budeme těšit. Ale pokud největším titulem Café bude Pac-Man Vs. 2, pak bude zaděláno na obrovský průšvih.

Velké hry

V roce 2003 to bohužel nebylo o mnoho lepší ani na výstavní ploše. Hlavním lákadlem pro návštěvníky byly demo jednotky, na nichž běžel Pac-Man Vs. a lidé mohli vyhrát nějaké malé drobnosti. Dalších dem, které by si fanoušek Nintenda chtěl vyzkoušet, bylo bohužel pomálu.

Bylo zde Mario Kart: Double Dash, ale hra působila velmi pomalu, což je u závodního titulu samozřejmě problém, a finální produkt v recenzích poté nezabodoval tak, jak bývá u série zvykem. Dále byl k dispozici Kirby’s Air Ride, ale jeho způsob ovládání na-všechno-stačí-jediné-tlačítko byl matoucí a v každém případě nezábavný. Pikmin 2 vypadal slibně, ale byl příliš podobný prvnímu dílu, aby dokázal upoutat pozornost.

Pomalé demo závodní hry bylo zklamáním

Trochu lepší to bylo s hrami pro Game Boy Advance, kde Nintendo poprvé představilo Mario & Luigi: Superstar Saga — RPG, které se mělo stát skvělou hrou a inspirovat dvě pokračování. Také byl předveden Metroid: Zero Mission (jen jako video) a bylo to příjemné překvapení, které stavělo na úspěchu Metroid Fusion z předchozího roku. Nintendo nezapomnělo ani na Mária, když v sérii Super Mario Advance představilo porty jeho starých dobrodružství pro aktuální handheld. Nová přenosná verze Super Mario Bros. 3 byla přijata velmi dobře.

U GameCube bohužel zůstalo na třetích stranách, aby nastoupily a napravily špatný dojem, který Nintendo zanechalo. Naštěstí se objevilo několik zapamatovatelných a technicky působivých titulů.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes slavil vítězství, když vrátil sérii Metal Gear zpátky na platformu Nintenda předělávkou prvního dílu Metal Gear Solid, který vyšel původně pro PlayStation. Ozvěnu této podpory Konami vidíme v současnosti, kdy port Metal Gear Solid 3: Snake Eater míří na Nintendo 3DS.

Pamatujete na takovouhle atmosféru v Resident Evil 4? Já ne.

Capcom zabodoval, když ukázal odvážný vizuální styl a návykovou akci Viewtiful Joe oznámenou jako exkluzivitu pro GameCube (i když později vydali port i pro PS2). Poprvé byl také předveden megahit Resident Evil 4, i když to, co diváci spatřili při této příležitosti, nemělo s finálním produktem nic společného: tato verze hry byla později zahozena a poté začal vývoj RE4 v té podobě, v jaké ho dnes známe.

Pravděpodobně největším odhaleným pokladem na E3 2003 byl radikálně změněný Prince of Persia od Ubisoftu. Hra s podtitulem The Sands of Time na všechny zapůsobila svou grafikou, hratelností a skvělým principem vracení času. Hra také vynikla tím, že v tehdejší době začaly dostávat verze multiplatformních titulů pro GameCube nejméně podpory, což ale nebyl případ tohoto titulu. Sands of Time si odnesly několik ocenění Game of Show a úspěšně navrátily značku Prince of Persia na videoherní výsluní, což po několika dalších dílech vyústilo i v celovečerní film.

Závěr

Zdá se, že jednou za pár let nás předváděčka Nintenda na E3 hodně zklame. Jasně, ne každý rok může být megaúspěšný, ale rok 2003 si všichni pamatují jako devastaci Nintenda. Chybělo cokoliv, kvůli čemu by lidé měli důvod jít do obchodu a koupit si GameCube.

Ne, že by Nintendo nic neukázalo, ale bylo jasné, že chybí cokoliv zásadního. Mario Kart pro GameCube byl nakonec rozumnou hrou, ale tato verze nebyla tak výrazná jako ostatní díly série. Předělávka Metal Gearu byla fajn, stejně jako Link ve hře Soul Calibur II, ale nebylo to něco, z čeho by fanoušci šíleli. A Resident Evil 4 byl ještě hodně daleko.

Vrcholem frustrace pak byly hry, které vyžadovaly, aby si hráči pořídili nejen GameCube a čtyři Game Boy Advance, ale ještě navíc zaplatili za propojovací kabely, bez nichž tituly nešlo hrát. Naštěstí většina hráčů tak neučinila, protože kdyby Nintendo tímto směrem pokračovalo, mohlo by to být ještě nebezpečnější z dlouhodobého hlediska.

Navzdory tomu, jaké pocity vyvolalo E3, nakonec se rok 2003 stal rozumným rokem pro GameCube i Game Boy Advance. Mario Kart bylo stále nadprůměrnou závodní hrou, mnozí fanoušci Zeldy se rozhodli zkusit boj s Linkem v Soul Caliburu a úžasný úspěch slavilo F-Zero GX, na které se dodnes vzpomíná. Ale je bez diskuze, že po E3 2003 byla pozice Nintenda otřesena. Všichni byli zvědavi, jestli v roce 2004 dokáže firma něčím ohromit a přinést obsah, o němž ostatní vydavatelé jen sní.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *