Mario Kart 8 — recenze

Mario Kart 8

Mario Kart je jednou z nejvýznamnějších sérií Nintenda. V žebříčcích prodejnosti her pro danou konzoli se většinou umisťuje na druhém místě (na Wii hned za Wii Sports, na DS za New Super Mario Bros. atd.) a tvoří jeden za základních pilířů nabídky pro platformu. Současně je hra ceněna fanoušky i kritiky pro svou zábavnost — nejde o realističnost, ale o arkádovou záležitost, mnohem spíše než závodění je to souboj na trati, kde je jednou ze základních vlastností permanentní kontakt závodníků a nejistota vítězství až do poslední chvíle.

Proto všichni netrpělivě očekávali nejnovější díl série, hru Mario Kart 8. Hráči se těšili na novou dávku poctivé zábavy zabalené do HD grafiky, fanoušci Nintenda doufali v podporu prodejů trápícího se Wii U. Očekávání byla ne velká, ale obrovská. Tak jak to dopadlo…

První dojem

Když se do hry pustíte, jste nejprve naprosto oslněni. Grafická stránka hry je dechberoucí, na některých okruzích jsem si říkal: „Ach, takhle ať vypadá Super Mario Galaxy na Wii U a můžu v klidu umřít.“ Vše vypadá krásně, spousta detailů a efektů, mnohé se hýbou, vše běží naprosto plynule. A navíc podpořeno živě nahraným orchestrem. Labůžo.

Mario Kart 8

Nové okruhy jsou parádní, každý přichází s velmi povedeným tématem. Prakticky zde není žádný nezajímavý okruh a i úvodní Mario Stadium je úplně jiný než relativně generické první trasy z minulých dílů. Sice se ve hře setkáme se zopakováním pár motivů z minula (Mario Circuit nebo Twisted Mansion), ale celkově je nabídka nových tras vskutku úžasná.

Skvěle také vypadají retro trasy, obzvláště pak ty, které jsou z DS nebo ještě starších dílů. Grafický upgrade trasám velmi prospěl a do takové Donut Plains 3 byste vůbec neřekli, že původně pochází ze SNESu (odlesky v kalužích jsou fenomenální). Lepší zpracování retro tras ještě v sérii nebylo. Na tohle se skvěle dívá a ještě lépe jezdí.

První dojem na jedničku z hvězdičkou. A pak se ponoříte hlouběji a začnete si všímat skutečných novinek ovlivňujících hratelnost.

Změny v hratelnosti

Mario Kart 8 prezentuje jako svou největší novinku antigravitaci. A na artworcích a videích to vypadá působivě, ale ve skutečnosti je vliv antigravitace na hratelnost velmi malý. Aby se dalo vozidlo rozumně ovládat, musí se kamera natáčet s ním a hráč nemůže mít kárku vzhůru nohama nebo na straně obrazovky. Abyste alespoň trochu měli pocit, že nejedete po rovné silnici, tak Nintendo alespoň nechává kameru trochu padat do boku, ale jen maličko. Pocit, že jste právě vzhůru nohama (vzhůru koly), se během jízdy nikdy nedostaví.

Mario Kart 8

Toho si Nintendo bylo vědomo, a proto, aby antigravitace měla alespoň nějaký vliv na hratelnost, do hry zapracovalo novou vlastnost Spin Turbo: během antigravitace funguje jinak srážení s protivníky a speciálními překážkami — namísto toho, aby Vás to zdrželo, tak vám to přesně naopak na chvilku dá turbo. Což podporuje arkádový/soubojový herní model série Mario Kart a chaos v závodním poli. Funguje to hezky, tohle je dobrý nápad.

Nicméně celkově antigravitační pocit moc mít nebudete. Maximálně tak u ostatních závodníků, když uvidíte jejich autíčka vzhůru nohama nebo až po skončení závodu při sledování zpětného videa. Ale během závodu ne — bylo by to nepoužitelné, tak to tam není.

Hra taky obsahuje několik skrytých novinek, o kterých se moc nemluvilo, ale protřelým fanouškům série mění strategii, jak jezdit a vyhrávat. První je to, že někde spadnete mimo trať, tak obrazovka nyní nezčerná, ale ihned se objeví Lakitu, aby vás chytil a vrátil na trať. Pocitově to působí, že je nyní návrat na trať rychlejší než v předchozích dílech, ale abych to mohl tvrdit, tak bych to musel změřit se stopkama a to jsem neudělal. Ale hlavní změna je ta, že při tomto novém pádu nepřijdete o předmět a to ani v tom případě, kdy ho táhnete za sebou.

I další změna se týká předmětu taženého za sebou jako obrana (banán, krunýř) — tento předmět v nové hře neuvolní slot pro sebrání dalšího předmětu. Takže když táhnete za sebou obranu, můžete sice soupeřům rušit další předmětové kostky najížděním do nich, ale žádný jiný předmět nedostanete, dokud se toho taženého nezbavíte (ať již ho pustíte nebo ho něco rozbije). Taktika, kdy během hry za sebou táhnu banán, druhý mám připravený ve slotu, takže těsně před kostkama ten tažený bez rizika pustím, hned si za sebe připnu ten ze slotu a do slotu dostanu další předmět, tak tato taktika je minulostí. Pokud předmět pustíte, pak jste na určitou chvíli plně zranitelní.

Mario Kart 8 Super Horn

Hra tradičně obsahuje několik nových předmětů (a jsou tradičně vynechány některé předešlé). Z nich je nejzajímavější super klakson (Super Horn), který zvukovou vlnou jednak roztočí soupeře v blízkém okolí, jednak dokáže rozbít přilétající krunýř — a hlavně také modrý krunýř. V sérii se tak poprvé objevuje oficiální obrana proti legendární modré. A když jsme u modrého krunýře, připadá mi, že je zde ještě jedna změna: v nové hře působí jen na prvního závodníka, kdežto ostatní, kteří vjedou do modrého oblaku, zasaženi nejsou; nemám to vědecky ověřeno, ale několikrát jsem modrým oblakem projel a bez problémů.

Dalším novým předmětem je bumerang, což je vlastně varianta zeleného krunýře, která se po určité vzdálenosti vrací zpět k majiteli; a Piranha Plant v květináči fungující tak jako v 3D Worldu, žere penízky i protivníky; no a nakonec Crazy Eight, což je ovšem jen variace na Lucky 7 z předchozího dílu pro 3DS.

Veteráni série Mario Kart 8 znají trik s turbem při startu závodu a i to se kapánek změnilo, kdy platné turbo začíná již při dopadu číslice dva a ne až v okamžiku, kdy začíná mizet. Drobná změna, která bude mít vliv hlavně na ty, kteří si na ni zvyknou a pak se vrátí k některému z předchozích dílů. Vrací se nám motorky z dílu pro Wii, ale tentokrát jsou mnohem blíže autíčkům — hra sice zachovává jejich citlivější ovládání, ale pryč je stavění na zadní kolo.

Něco tady chybí

Výše uvedené změny jsou tím, jak je nazývám, tedy změnami. Hráč musí drobně upravit svůj způsob hraní, ale to je v pořádku, nechceme přeci dostat jen kopii předchozího dílu v lepší grafice. Jenže když se budete věnovat Mario Kart 8 déle (a to fanoušci budou), zjistíte, že Vám ve hře cosi chybí. Je pravda, že tyto chybějící záležitosti nemají moc velký vliv na hratelnost, jenže když dlouhodobému fanouškovi vezmou něco hezkého, co měl rád, tak mu to vadí.

Bohužel Mario Kart 8 pokračuje ve směru, jakým se u odměn vydalo již Mario Kart 7. Připomeňme, že ve starších dílech byly za různé úkoly různé odemykatelné odměny — nové postavy, nová autíčka. A daná odměna byla vždy jen za splnění jednoho cíle, takže lidé se pak rádi pochlubili tím, co získali. Jenže to je v posledních dvou hrách úplně jinak.

468px-Mk8characterselect

Nové postavy se odemykají za vyhrané Grand Prix, nicméně jakou konkrétní odměnu (postavu) dostanete, to se zvolí náhodně. A vzhledem k tomu, že odemykatelných postav je 14, stačí vám vyhrát ani ne polovinu všech Grand Prix a máte je všechny. Navíc je zajímavé, že odemykatelné postavy v závodech jezdí již od začátku (ovládané počítačem), což předchozí díly nedělaly a tak bylo trochu pro hráče překvapením, na jaké další odemykatelné postavy ve hře narazí. Tentokrát už je všechny vidíte dopředu jako své soupeře.

Vozidla jsou v MK8, stejně jako v předchozím díle, rozdělena na tři části — tělo, kola a kluzák a ty se odemykají za peníze, které sbíráte během ježdění — za každých 50 nasbíraných mincí získáte novou část. A opět se odemykají náhodně. Tedy kromě zlaté kárky, kterou získáte za alespoň jednu hvězdičku v každé Grand Prix. Když už jsme u těch hvězdiček, v předchozích dílech série, pokud jste získali určitý počet hvězdiček ve všech mistrovstvích ve hře, pak se tato informace zobrazovala v multiplayeru u vašeho nicku. Toto je nyní pryč, což ovšem znamená, že motivace získat více než jednu hvězdičku (na odemknutí zlaté kárky) se limitně blíží nule.

Ano, odemykatelné odměny dříve fungovaly v sérii trochu jako trofeje/achievementy na konkurenčních platformách. Hráč skrz to, co měl odemčeno, ukazoval, kam až to ve hře dotáhl. To je nyní pryč, odměny se odemykají náhodně. Je zde sice další druh odměn a to razítka použitelná v Miiverse, jenže ani těch není mnoho a nejsou za nijak výjimečné úkoly — polovina jich je za vítězství v Grand Prix za některou postavičku, ovšem stačí i vítězství v 50cc; druhá polovina za poražení Staff Ghostů v Time Trialech, to je vše. A mimochodem, Expert Ghosti v Time Trialech chybí.

Mulťák a Mario Kart TV

Zásadní vlastností Mario Kartu je multiplayer. Nejlepší je samozřejmě lokální multiplayer, kdy se sejdete s kamarády a v jedné místnosti si užíváte společnou zábavu. Ta šlape jako japonské digitální hodinky. Vytknout mu lze snad jednu jedinou věc — škoda, že maximálním počtem jsou čtyři hráči, když Sonic & All Stars Racing Transformed ukázal, jak to udělat s pěti.

Občas kámoši nepřijdou na návštěvu a tak přijde na řadu online multiplayer, který samozřejmě u nové hry nechybí. Bohužel, stává se, že online padá (nahlásí communication error a odpojí vás), což nejvíce nasejří, když se vám jednou jedinkrát podaří vést na prvním místě před TheStoupou, do konce závodu zbývá pár metrů a… závod se přeruší právě touto chybou.

Podívejme se ale zpět na principy onlinu. Nejprve zde máme obecné závody po síti, kdy se můžete připojit do náhodné skupiny, případně pokud právě jezdí nějací kamarádi z Vašeho friend listu, můžete se připojit k nim. Připadlo mi, že všechny tyto závody se jedou ve 100cc, ale nemohu to vědecky dokázat (ve verzi pro Wii se jezdily všechny varianty včetně mirroru, náhodně vybírané). Hráči nyní volí okruh, který pojedou, jen ze tří předem vybraných voleb (pro každý závod jiné tři volby) plus obligátní náhodný, což asi není úplně špatné rozhodnutí, aby jedinec nevolil neustále jen ten svůj jeden jediný okruh dokolečka.

Novinkou jsou turnaje, které jsou rozšířením komunit z dílu pro 3DS. Kdokoliv může vytvořit turnaj a nastavit v něm spoustu parametrů a to jak ohledně obsahu (vozítka, předměty, kubatůra), tak ohledně pořádání turnaje, např. lze nastavit, že turnaj se jezdí jen v neděli od šesti do osmi.

MKTV

Poslední významnou online funkcí je Mario Kart TV, jakýsi televizní kanál, který je zakomponován do celé hry. Ta si totiž nahrává vaše závody, automaticky z nich vybírá nejlepší okamžiky (srážky s předměty, předjetí) a z každého závodu vytváří půlminutový sestřih. Ten se po závodu automaticky spustí, dokonce ho lze zpomalovat nebo posouvat zpět. V konzoli pak lze uchovávat 6 nejlepších sestřihů a ty uploadovat jednak na Miiverse, jednak na YouTube.

Mario Kart TV poté tato nahraná videa přehrává a existuje nejen v samotné hře, ale i ve webové verzi, takže si ji můžete kdykoliv pustit na této adrese.

Mario Kart 8 je jako sexy modelka, s kterou jste právě začali chodit, vypadá skvěle, je zábavná a zapadla do party, akorát vám připadne, že před šesti roky jste chodili s holkou, která by sice dnes nebyla považována za úplně nejkrásnější, ale jinak byla dokonalá. U té současné nové máte pocit, že je to sice skvělé, ale k dokonalosti ještě pár drobností chybí.

Mario Kart 8

Mario Kart 8 fantasticky vypadá, výborně se jezdí (hraje), přináší famózní tratě a to nové i retro, je tam i několik změn v hratelnosti, které nutí lehce předělat strategii a to je vše fajn. Bohužel slabší princip odměn v single-playeru a nestabilní online multiplayer zanechávají v hráčích a obzvláště v dlouhodobých fanoušcích celé série pocit, že ještě něco chybí, co tam mělo být.

Samozřejmě, pro všechny majitele Wii U je to pořád povinnost.

7× okomentováno Mario Kart 8 — recenze

1. MATISTAR01 napsal:

Moje první videa na YOUTUBE jsou právě z MK8 a velká sláva to teda není. Sliboval jsem si od toho víc. Teď mám na svém kanálu asi devět videí, které mají 30-60 sekund. Kdybych si mohl udělat video s MIRROR Special cupem, jak to bylo napínavé, když mě Toad dojel, ale já ho střelil krunýřem, bylo by to tak tisíckrát lepší. Nevadí mi ani tolik ten „kamerový“ pohled – i v něm se dají najít epické scény, jenom se někdy něco super hustého stane a já to v žádném záznamu nemůžu najít a zveřejnit – ,ale vadí mi víc ten blbý čas 30-60s.
    Ano, je tam i full movie, ale ten nemůžu zveřejnit a to mě štve. 🙁 http://www.youtube.com/channel/UCUX_qmZx6n_32ZvETVJtkKQ

2. Mates napsal:

pěkná recenze. osobně mi připadá verze MK7 pro 3ds jako větší deathmatch.u MK8 mě asi nejvíc mrzí ztráta vožení další zbraně a co mě tak trochu štve, že si konzole nepamatuje mojí kárku , takže při každým zapnutí , si jí musíte vybírat znova.
    a takhle umím bejt zákeřnej:)) https://www.youtube.com/watch?v=RRLmXFk0c64&list=HL1403645326&feature=mh_lolz a jak píše MATISTAR01 ty top okamžiky většinou ve videu nejsou

3. Poseidon napsal:

Menší zhodnocení Mario Kart 8 – hra proběhla celkovým zjednodušením. Turnaj v 50 je jen do počtu – interakce s ostatními hráči minimální, u 100 je to lepší, ale stále to není ono, ale i 150 není úplně hardcore. Samozřejmě je nejlepší lokální, nebo online multiplayer.
    Tratě jsou pěkné, ale při jízdě v turnaji 50 vám dojde, že toho tolik v pohybu není a když ano jsou to jen jednoduché pohyby sem a tam – nic zásadního… Hře by prospěla i změna počasí – taková sněhová vánice, či vydatný déšť by mohl měnit jízdní styl a taktiku.
    Rozlosování zbraní je čiště náhodné a bohužel ne zrovna variabilní.
    Mario Kart postrádá menu nastavení! Hráč si nemůže změnit rozpoložení kláves, či dodání mapky na obrazovku – mapka není ani při hře bez TV. Pokud hraju na Upadu s analogy – zpětná kamera není na vhodném místě (B tlačítko!) – abych se koukl dozadu zastavím :/.
    V MK 8 nejsou arény jako v MK na Wii! Zde si Japonci ulehčili práci a místo nových arén, nebo nově vzniklých přidali jen Battle na normálních tratí! Tím tuto zábavnou část Mario Kart úplně zabili!
    Hra je to pěkná, ale kvalit minulých dílu nedosahuje.

4. tX napsal:

tiež mi tu vadí zopár vecí, ale nie je to nič hrozné.. tak napr., rovnaké atribúty vozidiel, kolies a pod., neviem aký má zmysel odomikať nové veci, keď polovica z nich má na chlp rovnaké statusy, líšia sa len dizajnom.. Ďalej, postavy na výber.. baby Mario, baby Luigi, baby Peach, baby Rosalina atď…otras, to už tam mohli dať dašej ako špeciálneho hosťa napr Linka, alebo niečo podobné,.. určite by to hru obohatilo viac ako babätká na motorkách. A ďalej len tak v rýchlosti.. švindlujúca/cheatujúca AI, chýba mapa (hrám s pro controllerom) a citeľne chýbajú arény na balloon battle, na tratiach je to otrasné..

Ale musím podotknúť že aj napriek týmto veciam je to stále kvalitná hra, odkedy ju mám doma (cca 2týždne) nehral som nič iné. No nabudúce by to chcelo vychytať chybyčky nech je to dokonalé, lebo takto je to „len“ veľmi dobré :)..

5. Myshaak napsal:

Opravdu povedená recenze, nemám co bych vytkl či doplnil. Díky 🙂

6. Cru4l napsal:

No recenze ok, ale chybí tam zmínka o baloon fightu. Co se konektivity týká – error se mi stal jen párkrát a nikdy v závodě. Hvězdy u jména asi zmizeli, ale vídám u jmen stříbrný a zlatý volant, takže tam něco takového bude. Ještě přibyly čtyřkolky – aspoň se mi to jako čtyřkolka jeví, ale nejel jsem s tím. Naopak konzole si mojí kárku pamatuje a drží jí v singlu i v MP do té doby, než si odemknu nový stroj nebo jeho součást (aspoň mám ten pocit). Jinak hra parádní a obrovská zábava 🙂