Super Mario 3D World — recenze

Dohráli jsme doma Super Mario 3D World a nastal čas napsat, jak se nám to líbilo. Schválně tentokrát píšu v množném čísle, protože jsme doma důkladně proklepli jak single-player, tak multi-player. Zatímco singlově jsem hru projel já, mí dva synové ve věku 7 a 10 let se na nejnovější Máriovo dobrodružství vrhli společnými silami (a dohráli ho dříve než já). Ve výsledku tedy můžeme porovnat hraní v jednom a více lidech.

Máriovka bez (nutnosti) Mária

Pokud čekáte, že nová Máriovka opět sleduje tradiční a stokrát opakované schéma, tedy že zlý Bowser unesl princeznu Peach a náš hrdina Mário se ji vydává zachraňovat, pak Vás čeká menší šok: Bowser totiž neunesl Peach, ta je naopak jedním z hratelných hrdinů. (Ano, vím, že jsme již jedno dobrodružství s Peach v hlavní roli měli, jenže to nebyla hra ze série Super Mario). Bowser je nadále hlavním záporňákem, tentokrát ale pronikl do úplně jiné dimenze zvané Království Sprixie a v něm zajal sedm víl. Tím ale veškerý zásadní příběhový rozdíl končí, dále sledujeme tradiční plošinovku od Nintenda.

Super Mario 3D World

Kromě Mária a Peach jsou dalšími dvěma hratelnými postavami Luigi a Toad. Každá z hratelných postav má trochu jiné vlastnosti: Luigi již tradičně doskočí výše a trpí setrvačností, Peach se trochu déle udrží při skoku ve vzduchu a Toad je při běhu nejrychlejší. Ve hře je pochopitelně snadnější dosáhnout některých cílů s určitými postavami, vzhledem k jejich speciálním vlastnostem. A v souvislosti s více hratelnými postavami zde máme několik překvapivých věcí. V první řadě si můžete postavu vybírat od úplného začátku i v single-playeru a tak vlastně celou hru projet, aniž byste jedinkrát hráli za Mária.

Druhou věcí je, že různé herní vlastnosti jednotlivých postav známe sice již z dřívějších Máriovek, ale tentokrát mají postavy různé vlastnosti i při hraní multiplayeru. Dosavad totiž hry nabízely buď postavy s různými vlastnostmi v single-playeru, nebo když hra nabízela multi-player (např. poslední 2D Máriovky na domácí konzole), pak měly všechny postavy stejné vlastnosti.

New Super Mario 3D

Hra je tradičně napěchována úrovněmi seskupenými do osmi světů. Jednotlivé světy sice mají určité téma v overworldu, bohužel to není příliš reflektované v jednotlivých úrovních, takže z hlediska hratelnosti nepůsobí světy příliš celistvě (v tomto směru asi nejcelistvěji působilo New Super Mario Bros. pro DS). Naštěstí vše vynahrazuje nápaditost jednotlivých úrovní, kdy můžeme bezpečně říci, že každá úroveň přichází s něčím novým. Buď s úplně novými nápady a nebo alespoň s takovou kombinací předchozích nápadů, že to poskytuje úplně nové výzvy.

Super Mario 3D World

Princip každé úrovně je Máriovsky tradiční — projít trasu, přičemž většinou není problém vidět, kam dále jít, spíše musíte postřehově řešit to, abyste se tam dostali; a na konci úrovně čeká stožár s vlajkou, na který musíme skočit. Obtížnost dosažení dosažení je poměrně nízká, přinejmenším zpočátku hry. Přituhovat začne až někdy v šestém světě, ale ani tam to není nijak kruté, většina hráčů by měla zvládnout celou hru bez jediného spatření obrazovky Game Over.

Obtížnost se ještě výrazně sníží při multiplayeru, pokud se hráči naučí dobře spolupracovat. V první řadě je pro hráče velkou výhodou, že když jedna postava zemře, druhá hraje dál, mezitím se první opět objeví, pak může druhá zemřít, úroveň nadále běží s první postavou, zase se druhá postava vrátí a tak dále, hráči neustále postupují kupředu. Pokud se navíc hráči začnou organizovat tak, že např. v obtížnějších místech se méně zdatný hráč dobrovolně „zabublí“ (výraz vymyšlený mými syny) a pak se opět vrátí o kousek dál, pak je pro děti Super Mario 3D World datelný (samozřejmě několikrát zemřou včetně Game Over obrazovky, ale nestane se, že by se na nějaké úrovni zasekli a nedokázali se na několik pokusů dostat dál).

Tradiční obsah pro náročné

Pokud ovšem máte rádi výzvy, Nintendo tradičně do nové hry přidalo řadu věcí, které Vám dramaticky zvýší obtížnost. V první řadě to jsou zelené hvězdičky, které plní stejnou funkci jako Star Coins v 3D Landu: v každé úrovni jsou někde tři a buď jsou skryté, nebo špatně dosažitelné. Kromě hvězdiček je v každé úrovni navíc také jedno razítko, které když seberete, můžete používat ve zprávách posílaných do Miiverse.

Po poražení Bowsera v osmém světě se vám odemknou další světy, kterých je sice jen polovina proti 3D Landu, ale úrovně v nich jsou už pořádnou zkouškou vašich dovedností; zde o nějaké lehké obtížnosti nelze vůbec mluvit. A pokud Vám ani to nestačí, tak Vám hra nabídne skrz integraci s Miiverse také zobrazení ghostů jiných hráčů, které se můžete pokoušet porazit ve speed-runu. Takže celkově spousta výzev pro zkušené hráče, pro něž je základní hra příliš snadná.

Link @ Super Mario 3D World

Super Mário samozřejmě staví na power-upech a v 3D Worldu se vrací celá plejáda z 3D Landu plus přichází nový ikonický power-up v podobě zvonečku, který Mária (resp. ostatní postavy) promění v kočku. Ta má hned tři výhody: zaprvé dokáže útočit drápy (při současném výskoku mi to trochu připomnělo Sonicův útok), zadruhé dokáže šplhat po vertikálních stěnách a tak se dostat na místa, která jsou jinak nepřístupná a zatřetí kočka vyšplhá při stahování vlajky až na vrchol stožáru, což je určité usnadnění hry pro ty, kteří mají zálusk na 100% kompletaci a pět hvězdiček u své uložené pozice.

Druhým novým a pro mě mnohem zajímavějším předmětem byly třešně, které rozdvojily Mária na dvě postavy (resp. přidaly +1 postavu, takže jste jich mohli mít i více než dva). Poté jste obě (všechny) postavy ovládali najednou, což vám mohlo pomoci při porážení nepřátel, na druhé straně nebylo jednoduché udržet všechny postavy při životě, což hra samozřejmě vyžaduje pro dosažení některých bonusů (zelené hvězdičky).

Vrací se oba mini-bossové z 3D Landu, tedy Boom-Boom a Pom-Pom, se stejným principem boje proti nim, ale pochopitelně s novými vlastnostmi při každém souboji. To by ale nebylo dostatečné, aby si hráči nestěžovali, takže 3D World přichází i s několika úplně novými bossy, kteří hru rozhodně oživují a dávají vzpomenout na skvělé bossy ze Super Mario Galaxy.

Technické zpracování

Grafika hry je… prostě HD. Není to nic převratného z hlediska toho, že HD grafiku již jiné platformy nabízejí osm let, na druhé straně je radost konečně vidět Super Mária v HD a to včetně detailních textur na trávě, stromech nebo Bowserovi. Hudba nabízí plně orchestrální zpracování tradičních melodií ze série plus pár nových, nicméně nemůžu říct, že by mě některý nový kousek výrazně zaujal.

Už jsem mluvil o overworldu a musím se k němu vrátit. Ten je totiž naprosto skvěle zpracovaný a i když základem hratelnosti jsou samozřejmě jednotlivé úrovně, je radost se po overworldu procházet. Rozhodně je to velký pokrok od 3D Landu, i když na druhé straně overworld v New Super Mario Bros. U je stále ještě asi o kousek lepší.

Super Mario 3D World

Super Mario 3D World překvapivě využívá ovladač GamePad jen velmi okrajově, skutečně ho potřebujete jen v několika málo úrovních. A ve všech ostatních si můžete vybrat z celé řady dalších podporovaných ovladačů, přičemž bych asi doporučil hlavně Pro Controller, který je přeci jen menší a lehčí. GamePad samozřejmě využijete při Off-TV hraní, které je řešeno stejně jako v New Super Mario Bros. U — tedy hra neustále zobrazuje na obou displejích stejnou kameru, stačí tedy televizi přepnout na jiný kanál a dívat se jen na GamePad.

Když Nintendo na loňském E3 představilo jako novou 3D Máriovku hru, která duchovně navazovala na 3D Land, řada fanoušků byla zklamána. Doufali totiž v epičnost a revolučnost, jakou přineslo Super Mario Galaxy. A upřímně, nic takového 3D World skutečně nenabízí, ten pocit úžasu tam chybí — hra nedokáže nabídnout něco srovnatelného s rozsáhlostí a přitom soudržností vesmíru, hrátkami s gravitací a nový ikonický power-up kočky spíše působí jako nástroj pro zjednodušení postupu ve hře, na rozdíl od včely z Galaxy. Otázkou je, jestli vůbec je možné Super Mario Galaxy překonat, nebo alespoň vyrovnat.

Na druhou stranu Super Mario 3D World nadále nabízí skvělou hratelnost a nápaditost. Rozličnost jednotlivých úrovní a nápadů v nich je tak velká, že by z nich jiné firmy vystavěly her několik. Na jedné straně je hra přístupná dětem a to jak zpracováním, tak obtížností, na druhé straně nabízí spoustu náročných výzev i pro zkušené hráče. 3D World také nabízí poprvé v 3D Mariovi plnohodnotný multiplayer a ten je velmi povedený. Celkově je to skvělá hra, jejím hlavním problémem je vlastně jen srovnání s předchozími výjimečnými dvěma Galaxy pro Wii.

Super Mario 3D World

A na úplný závěr mám pro čtenáře jako bonus odstavec, který pro recenzi napsal můj desetiletý syn:

Měli jsme radost, když jsme porazili posledního bosse Bowsera čiči a o hře mohu říct tohle: Nejvíc se mi líbila Pom-Pom, a taky se mi líbil boss, který byl v ostnatém čtverci a padal na vás, dále se mi líbil Boom-Boomův neviditelný krunýř a hodně se mi líbil jeho taťka Bowser čiči.
Líbila se mi předposlední úroveň ve světě bowser kostky v lávě, pěkný byl domek duchů-loď, zajmavý předmět byly double třešně. A ze všeho nejvíc se mi líbily kočky a zvonky. Ať máte radost, když budete hrát Super Mario 3D World Mňáu.

10× okomentováno Super Mario 3D World — recenze

1. Cru4l napsal:

Ještě bych doplnil jeden power-up a to rolničku. Stane se z vás klasická kočka, ale když provedete „řitní“ útok (rozbíjení kostek pod sebou), tak se Mario změní ve zlatou sochu, která je nesmrtelná – hodí se pro překonání bodláků v zemi. Dál – po sesbírání všech zelených hvězd ve hře a vyskočení na všechny vlajky tak, aby byly gold, se otevře další svět. Ten už neobsahuje white-tanookie oblek, takže člověk level prostě MUSÍ zvládnout… a také jsou levely bez checkpointů… Nádhera 🙂

Doplnil bych ještě hraní na gamepadu – ťuknutím prstu na nepřítele způsobí jeho omráčení – třeba u toho bosse klauna je to k nezaplacení. Případně se tahem prstu dají vyplašit duchové 🙂

2. Memoir napsal:

Túto hru vlastním od jej vydania (podarilo sa mi pri predobjednávke získať aj tento obal http://cdn.medialib.computerandvideogames.com/screens/dir_3113/image_311328_460.jpg ) a toľko zábavy som si dlho nedoprial pri hernom titule. Hra je svieža, level dizajn je dôkaz dizajnového remesla dokonalosti a hrať ju vo viacerých hráčov je zážitok!
    Jediný problém je ten, že niekedy mi hra prišla príliš jednoduchá a väčšinu pečiatok a všetky 3 zelené hviezdy sme našli na prvé prejdenie levelu. Inak hre nemám čo vytknúť a palec hore za to, že aj po 25 rokoch dokáže byť Mario neskutočne silným titulom, ktorý ponúka viac inovácie ako väčšina značiek, ktoré sa predávajú najviac, dohromady. Must have pre každého vlastníka Wii U! 🙂

3. Sis napsal:

Jednoznacna 10/10! Hraju to s mymi 5ti-letymi syny a uzivame si to. Fantasticka HD grafika bez jedineho zadrhele, super vyvazena hratelnost i pro ty nejmensi. Po Rayman Legends dalsi dokonalost na WiiU.

4. daveldvd napsal:

Baví mě jak lidi předtím než to bylo vydáno říkali co to bude za hovadinu a že by spíš měli udělat Mario Galaxy(Přesně takové věci tu na ninty byly v chatu když hru Nintendo oznámilo) totálně každej říkal že takováto hra Wii U nijak moc nepomůže a že by spíš Nintendo mělo začít dělat něco pořádného kvůli tomu že každej chtěl prostě Mario Galaxy a pak co se z toho vyvynulo 😀

• daveldvd napsal:

A z toho důvodu netuším proč Nintendu nějak kecat do toho jak a jaké hry má tvořit. Oni vědí co dělají tak prostě proč jim do toho remcat když nás to nakonec stejně bude bavit 😀

5. Helke napsal:

daveldvd, jde vidět, že jsi hru nehrál, hra rozhodně není špatná, ale na Galaxy se nechytá.

• daveldvd napsal:

Já vím já tu hru nehrál ale já hodnotím ohlasy jako takové a tato hra byla několikrát zvolena jednou z nejlepších her tohohle roku a taky né každá hra může být Mario Galaxy a nekteří lidi by měli pochopit že Nintendo nemůže si jen tak říct „Uděláme nové Mario Galaxy a vydáme ho tendle rok“ to prostě vyžaduje hodně plánování hodně navrhování atd. a lidi si furt myslí že je tak lehké udělat Mario Galaxy aby zapadlo do tak úžasné serie 😀

6. seth123 napsal:

mit hra online mp je to dokonalost, nemam bohuzel s kym hrat 🙁

7. sovel napsal:

10/10 zaslouženě, vynikající hra, koupena day one ale galaxy je 12/10 🙂 asi tak.

8. kosmik napsal:

stale neviem v com je mario galaxy taky dobry ako nie ze by to bola zla hra ale chcel by som vediet o co je lepsi od tejto…ano mam obidva diely (este som nedohral) ale 3d land a 3d world mi pridu hodne podobne..