Yoshi’s Woolly World — recenze

Yoshi's Woolly World

Yoshi’s Woolly World je nejspíš úplně poslední hrou, která byla teasována při představení konzole Wii U a dosavad nevyšla. To bude napraveno tento pátek a jelikož jsem hru dostal k dispozici na recenzi, pojďme se podívat, jak se povedla.

Již z prvních obrázků je zřejmé, kde hledat počátky této hry: před necelými pěti lety Nintendo vydalo hru Kirby’s Epic Yarn, která míchala dohromady Kirbyho jako tradičního maskota Nintenda s úplně novým světem vytvořeným z vlny, látek a souvisejících materiálů a předmětů. Vizuální styl už tehdy uchvátil a ukázal ve videohrách něco nového. Hra ovšem maličko trpěla tím, že původně ve vývoji se vůbec nejednalo o Kirbyho hru, ale o něco nového a až později byl Kirby do hry naroubován — ve hře tudíž chyběly ikonické charakteristiky pro Kirbyho.

Navržen od začátku pro Yoshiho

To ale není případ Yoshi’s Woolly World, kde hra vznikala od začátku s tímto hrdinou. Titul má na svědomí stejné studio Good-Feel a vizuální stránka je opět skvěle roztomilá. Na druhé straně jsou ale zachovány Yoshiho atributy, pouze jsou odlišně znázorněny, takže namísto tradičních vajíček za sebou Yoshi tahá klubíčka vlny, ale princip zůstává stejný. Zajímavostí je, že hra zjevně běží v 3D enginu, který umí změnit perspektivu; činí tak ale velmi zřídka, jen aby ukázala, že tomu tak je a herně to nijak nevyužívá. Standardní záběr na hru je ale 2D a hratelně se jedná o 2D plošinovku.

Malinko převrácený je i příběh. Zatímco u Kirbyho zlý kouzelník přečaroval normální svět a jeho hrdiny do látkového světa, v nové hře je látkový svět tím výchozím. V něm šťastně žijí přízoví Yoshíci… jenže jednoho dne přiletí zlý Kamek, Yoshíky pochytá, vypáře na jednotlivá klubíčka a ta rozháže po celém světě, tedy do jednotlivých úrovní. Pár Yoshíků se před Kamekem schová, aby se následovně vydali zachraňovat své druhy a odvrátit zlo. Nic překvapivého nečekejte, to je od příběhu prakticky vše, jde se na samotné hraní.

To je strukturované tradičně, tedy šest světů, v každém najdete osm úrovní. Teda vlastně devět, o bonusových úrovních se zmíním později. Čtvrtá úroveň každého světa je věž s minibossem a osmá úroveň zámek z bossem. Fanoušci Mária jsou jako doma.

Yoshi's Woolly World

Nikdy nezemřete

Hra je už svým vzezřením jasně zaměřena na nejmenší publikum, takže nečekejte žádnou brutální obtížnost, právě naopak. Jen tak obyčejně projít hru zvládne zkušený hráč na autopilota. Tempo je pomalejší než v tradičních Máriovkách, na druhé straně o něco rychlejší než v Kiby’s Epic Yarn. Yoshi sice neumí běhat jako Mário, ale jeho pohyb je dostatečně svižný a když s ním půjdete delší dobu jedním směrem, jeho nohy se vtipně promění v kola a on jede (jedná se jen o animaci, na rychlost pohybu to nemá žádný vliv).

Co se mi hodně líbilo, byla délka jednotlivých úrovní. Ano, hra je vhodná i pro nejmenší publikum, ale to neznamená, že z ní budete mít pocit ošizení a budete ji mít rychle za sebou. Úrovně jsou solidně dlouhé a plné nápadů. Pokud mluvím o tom, že obtížnost je nižší, pak Yoshi prakticky nemůže umřít. Postava disponuje srdíčky, které se vyčerpávají při střetu s nepřáteli, ale pokud o všechny přijdete, vrátíte se k poslednímu checkpointu a začínáte od něj. Žádný větší trest ve hře není — Yoshi nemá žádné životy, po jejichž vyčerpání by došlo na Game Over. A kdyby ani to nebylo pro děti dostatečné usnadnění, hra obsahuje režim nazvaný Mellow, v kterém Yoshi dostane křídla a může létat, takže snadno přeletí přes pasti i nepřátele.

Některé nepřátele může Yoshi spolknout a pak z nich vytvořit vajíčko klubíčko, tak jako v tradičních Yoshi hrách. Těch můžete za sebou táhnout až šest a pak je střílet po ostatních nepřátelích nebo jiných objektech ve hře. Dále Yoshi disponuje výskokem s prodloužením. Vše standardní pro hráče, kteří už Yoshiho znají z předchozích her, jen tentokrát v jiném grafickém kabátku.

Yoshi's Woolly World

Kromě tradičního plošinkování se ve hře objevují také krátké minihry. Buď uprostřed jednotlivých úrovní a pak využívají nějakou transformaci Yoshiho a to po omezený čas, který ale lze prodloužit sebráním předmětu s hodinami; nebo další minihry po skončení úrovně a pak se jedná o sebrání co nejvíce odměn za krátký čas. Obojí je svižné, krátké a objevuje se jen občas, takže se to nepřejí.

Ve hře se také objeví tradiční Yoshiho kamarád — pejsek Poochy. Pokud ho neznáte, pak je to takový mix nosorožce Rambiho z Donkey Konga — můžete na něm jezdit, rozbije některé kostky — a papouška z téže hry — zvukem (štěkáním) vás upozorňuje, když se nacházíte poblíž něčeho skrytého.

Sběratelé budou nadšeni

Tím se dostáváme na sběratelské předměty ve hře a že jich zde je. Začněme tradičními květinkami, kterých je v každé úrovni pět. Pokud posbíráte květinky ve všech úrovních příslušného světa, odemkne se vám v něm bonusová devátá úroveň, která je poctivě obtížná pro hardcore hráče. Dalšími věcmi ke sbírání jsou klubíčka, kterých se opět nachází v každé úrovni pět. Na nich se mi velice líbila okamžitá odměna — pokud jich všech pět v úrovni seberete, odemkne se vám nový obleček pro Yoshiho, vytvořený přesně z kombinace barev příslušných klubíček a vy za něj můžete hned od další úrovně začít hrát. Je to taková pěkná motivace hned při prvním průchodu se o všechna klubíčka snažit.

Dále hra obsahuje tradiční Miiverse razítka, která jsou tentokrát poschovávána v krystalech. Jsou to ale jen symboly razítek a až poté, co jich nasbíráte určité množství, tak se vám vždy odemkne sada razítek k dispozici. Poslední sběratelský předmět jsou srdíčka, i ty se evidují do statistik, jestli jste v každé úrovni sebrali všech dvacet. Spousta odemykatelných předmětů je poctivě schována, často do neviditelných otazníčkových mráčků, takže jejich nalezení a posbírání je poctivou výzvou i pro zkušené harcovníky.

Yoshi's Woolly World

Ve hře se objevují také badge — odznaky, které vám mohou ještě více ulehčit průchod. Například jeden takový badge vás ochrání před pádem, jiný před ohněm apod. Badge se kupují za body získané sbíráním krystalů, nicméně jejich cena je nastavena dostatečně vysoko, takže nebudete mít pocit, že si díky nim snadno koupíte průchod každou úrovní. Občas se objeví akce, kdy si můžete badge po časově omezenou dobu vyzkoušet zadarmo.

Yoshi’s Woolly World nabízí i kooperativní režim pro dva hráče, takže pokud chcete pomoct mladšímu sourozenci nebo dítěti, je to snadné. V kooperaci hrajete každý za svého Yoshíka a pokud je nějaké místo těžké, pak jeden Yoshi může druhého spolknout a přenést ho přes příslušné překážky. Případně ho může vystřelit na nepřátele, stejně jako klubíčko.

Jako většina nových her od Nintenda také nový Yoshi podporuje amiibo figurky. Těmi se odemykají oblečky pro Yoshíky, přičemž se jedná o jiné oblečky než jsou ty výše zmíněné, které získáváte sbíráním klubíček v jednotlivých úrovních. Oblečky odemknutelné skrz amiibo figurky mají vždy vzhled dané figurky — takže si můžete odemknout Mario obleček, Zelda obleček a tak dále. Co mě na tom překvapilo, že jsou podporovány nejspíš úplně všechny vydané amiibo figurky, včetně například nejnovějších ze Splatoonu. Další zajímavost — obleček můžete změnit i uprostřed úrovně, pouhým přiložením figurky na GamePad.

Yoshi's Woolly World

Kromě dosavad vydaných amiibo se chystají s hrou ještě tři nové pletené amiibo figurky. Ty jsem neměl možnost vyzkoušet, jelikož vyjdou až společně s hrou, nicméně podle informací od Nintenda by měly fungovat tak, že přidají hráči do hry ještě jednoho Yoshiho a hráč tak bude ovládat dva najednou. Představuji si to tak nějak jako třešně v Super Mario 3D Worldu.

Yoshi’s Woolly World je poctivou plošinovkou od Nintenda, i když s trochu pomalejším tempem a ještě roztomilejším vzhledem. Pokud jste zkušený hráč a rozhodnete se titul pouze projít k poslednímu bossovi a hotovo, pak vás možná hra zklame. Ale pokud máte rádi plošinkování a budete se snažit ve hře vše objevit a vysbírat, byť na několikeré opakování, čeká vás spousta skvělého času a uspokojení. Pro mladší nebo méně zkušené hráče je zde naopak snadnější obtížnost, kterou lze ještě více podpořit, ať již Mellow režimem, kooperací nebo třeba odznaky. Titul není revoluční a překvapivý, ale jedná se o poctivý kousek, který mohu rozhodně doporučit.

Hru k recenzi poskytl ConQuest Entertainment